Състав на спирачни течности

https://www.facebook.com/EclipseService/
През 1924 г. за пръв път хидравличните спирачки заменят въжените в превозни средства. Поливалентни алкохоли като глицерол и негови водни смеси са били използвани тогава като хидравлични течности. Тези продукти вече не съответстват на изискванията на съвременните технологии и затова са в историята.
Съвременната спирачна течност трябва да отговаря на много изисквания, най-важните от които са:
• Подходящ вискозитет и течливост при ниски температури.
• Термична устойчивост и окислителна стабилност.
• Недопускане образуването на мехурчета; запазване на експлоатационните параметри при проникване на вода.
• Съвместимост с еластомерите, смазване и предпазване от корозия на металните части.
Спирачните течности трябва да отговарят на изискванията на cneцuфukaцuя SАЕ J 1703 или на по-популярната FMVSS 116 DOT 3/4/5/ 5.1.
В момента има 3 основни вида спирачни течности:
Най-използваните днес са на основата на гликол-етери, но има и течности базирани на минерално масло (Citroën - Hydraulic Mineral Liquid LHM), както и на силициеви съединения (известни у нас като „силиконови” течности). Силиконови масла се използват главно за военни превозни средства в САЩ, поради специфичните изисквания към военната техника.
Най-разпространената спирачна течност се състои от 3 компонента: разтворител (60-90%), смазочно вещество (5-30%) и добавки (2-5%).
За разтворител се използват полигликолови етери и боратни естери, които разтварят всички компоненти и се получава течност, която осигури нормална работа при всякакви температури.
Като смазващи вещества се влагат полигликолови хидроксиди - до 30% от спирачната течност.
Добавките са инхибитори на корозия и от една страна защитават спирачната система, а от друга са антиоксиданти и намаляват окислението и последващото разлагане на етерите, забавяйки образуването на киселинни продукти и смоли. Това е от съществено значение, за да се гарантира дългосрочна и нормална експлоатация.
Стандартите, на които трябва да отговаря спирачната течност, са утвърдени и класифицирани от Министерството на транспорта на САЩ (Department Оf Transportation – DOT).

Коментари

Популярни публикации от този блог

Шум в скоростната кутия!