Шум в скоростната кутия!


 ЗОНА за любознателни – Шум в скоростната кутия!

Ръчните предавателни кутии на автомобилите са редуктори, изпълнени с цилиндрични зъбни колела с наклонени зъби (изключение прави зъбната двойка на задна скорост), предназначени да редуцират оборотите на двигателя и да повишат въртящия момент. Осите и валовете, на които лежат зъбните колела са лагерувани на лагери в корпуса на кутията. Маслото в нея смазва и охлажда всички части, като осигурява безшумна работа.



Но понякога кутията започва да издава звукове, неприсъщи за правилна работа. Обикновено се асоциират с бучене. Какво обикновено се случва вътре?
Най-натоварената част е диференциалът. Той предава усилието на полуосите и оттам на колелата. Състои се от пиньон и корона, и касета със сателити и планети, лагерувана на два конусно-ролкови лагера.


Всички лагери за да работят безшумно, трябва да са с блестяща повърхност и по ролките и по гривните. На долните две снимки се виждат лагерите на диференциала, ролките на които са с променен цвят, потъмнели и наранени.



             
Най-натовареният лагер в кутията е този, който носи пиньона и съответно пораженията върху него са най-големи. Вижда се, че цветът на ролките не е потъмнял, но има наличие на силно изразена дълбока питингова корозия. Външната му гривна е изцяло потъмнена и също има наличие на питингова корозия.


            
Друг фактор за бученето в скоростната кутия е повърхността на зъбите на зъбните колела, която също трябва да е блестяща, дори да е черна. Преди да стане годно за ползване зъбното колело преминава през множество обработки, като последните са термообработка (закаляване, отвръщане, цементация), зъбошлифоване, оксидиране, азотиране, притриване за сработване... Както отбелязахме, най-натоварената зъбна двойка, това е корона-пиньон. Те се сменят съвместно, не може само едното!
По зъбите на пиньона се наблюдава нарушена гладкост, драскотини перпендикулярни на зъбите и дребни язви от питингова корозия.


По повърхността на зъбите на короната се наблюдава потъмняване на блясъка, паднала цементация и по-сериозни язви от питингова корозия.

Всички тези фактори предизвикват шум при работа на кутията и следва да бъдат отстранени.
Като се имат предвид цените на лагерите и колелата, отстраняването на проблема се решава с… купуването на кутия втора ръка JJ.

Коментари

Популярни публикации от този блог

Състав на спирачни течности