ДВУДИСКОВИ СЪЕДИНИТЕЛИ
Най-новата тенденция в света на автомобилите е свързана със 7-степенната скоростна
кутия с два съединителя, която неизбежно ще стане
най-използваната система за предаване на движението при съвременния автомобил. Освен Volkswagen – лидерът в производството на скоростни кутии с два съединителя, такива системи при серийните си модели предлагат и Ford, Chrysler,
Mitsubishi, Nissan, Fiat, Mercedes, BMW.
Автосервиз ECLIPSE разполага с необходимото
оборудване и извършва качествена подмяна и прецизна настройка на съединителите
на 7-степенни предавателни кутии.
Комплектът за подмяна и настройка на двоен съединител.
Изваждане на блока съединители.
Освен двата първични вала скоростната кутия изглежда съвсем обикновено.
Фина настройка за правилна работа на съединителите.
ПОГЛЕД В МИНАЛОТО
Когато искаме да превключим предавките на нашия автомобил, ние натискаме
педала на съединителя, при което посредством жило или чрез хидравлика отцепваме
феродовия диск от маховика и прекъсваме потока енергия от двигателя към
колелата. След включването на съответната предавка отпускаме педала и тягата от
двигателя отново се насочва към колелата, при което усещаме характерното
придърпване. То е в резултат на падането на оборотите и загуба на част от
въртящия момент на двигателя докато трае превключването. Продължителността на
този момент е различна и зависи от опита на шофьора. За намаляване на тези
загуби и подобряване на комфорта при шофиране са конструирани предавателните
кутии с двудискови съединители.
Откривател на тази технология е гениалният френски конструктор Адолф Кегрес
(Adolphe Kégresse (1879 - 1943)).
През 1909 - 1917 г. живее и
работи в Русия. Бил е личен шофьор на император Николай II и завеждащ
техническата част на императорския гараж. Изобретил е окачване Кегрес,
използвано при всъдеходи и в бронирани машини.
След
революцията в Русия се връща във Франция,
където работи в компанията „Citroën“. В края на 1930 г. Кегрес пръв описва
принципната схема на предавателна кутия с два съединителя.
За
съжаление тази новост влиза в реален автомобил значително по-късно, през 80-те
години на миналия век. Тогава Porsche пуска скоростната кутия наречена Porsche
Doppelkupplung (PDK), като я монтира на състезателните си модели 956 и 962.
Скоростна кутия с два съединителя тогава получава и легендарното Audi Quattro
S1. Първият и за дълго време единствен сериен автомобил със скоростна кутия с
два съединителя става Porsche 959 (1986 г.). Чак през 2003 г. Volkswagen
започва серийното монтиране на
своята кутия DSG (direkt-schalt getriebe) в модела Golf R32. Впоследствие тази
кутия се монтира в много други модели от групата Фолксваген.
КАКВО ПРЕДСТАВЛЯВА И КАК ФУНКЦИОНИРА ПРЕДАВАТЕЛНА КУТИЯ С ДВА СЪЕДИНИТЕЛЯ?
Такава кутия може да работи на автоматичен или полуавтоматичен режим, при
което въртящият момент от двигателя се предава към колелата по два пътя. Кой
път ще бъде избран зависи от това кой съединител ще бъде използван.
DSG кутията
има два варианта: 6-степенна с два мокри съединителя и 7-степенна с два сухи
съединителя.
Първият
вариант има 6 степени и подсигурява превключване на степените, без прекъсване
на пренасяното усилие. Кутията с директно превключване има два мокри съединителя, работещи в маслена баня, които чрез два задвижващи вала
обслужват съответно 1-ва, 3-та, 5-та и задна скорост (съединител 1) или 2-ра,
4-та и 6-та скорости (съединител 2).
При
превключване на скорост, следващата степен е вече предизбрана, но още не е
включена. В рамките на три до четири стотни от секундата се отваря първо
единият съединител, докато другият се затваря.
Тази
система за предаване на движението има редица предимства. Превключването на
скоростите става незабележимо за пътниците и почти мигновено. Това не само
прави придвижването по-комфортно, но и пести гориво. Първото поколение на DSG
се нуждае от специална система за охлаждане, затова от VW намират решение в
„мокрите” съединители, работещи в маслена баня. Това, освен че решава проблема с охлаждането, позволява и да се пренася висок въртящ момент.
В същото
време обаче, като цяло ефективността при този модел на DSG е по-ниска, защото
се губи енергия в системата за охлаждане, а и има известно приплъзване на
съединителите поради маслото. Затова Volkswagen прави нова разработка на
предавателната кутия DSG. Тя е седемстепенна, обозначена с кодовото
наименование DQ200, използва два сухи триещи съединителя за разлика от
шестепенния си предшественик, като по този начин гарантира по-висока производителност.
При
новата седемстепенна предавателна кутия технологията, по която са произведени
сухите съединители, позволява намалени изисквания относно охлаждането и
по-висока ефективност. Днес Volkswagen определено е лидер в областта на
скоростните кутии с два съединителя, като двата варианта на DSG се изработват
на базата на лиценз от Borg-Warner.
В още
един легендарен автомобил намираме скоростна кутия с два съединителя и това е
Bugatti Veyron. Седемстепенната скоростна кутия е уникална с това, че трябва да
пренесе въртящ момент от 1250 Nm и максимална мощност от 1001 к.с. Тази
скоростна кутия е изработена от фирмата Ricardo.
За
осигуряване на това изключително късо време за превключване, 3-4 стотни от
секундата, е необходимо и съответното оборудване за правилна настройка на
съединителите. Една от най-добрите фирми за съединители LuK предлага
необходимия набор за ремонт, смяна и настройка на 7-степенна трансмисия в Audi,
Seat, Skoda и Volkswagen.
https://www.facebook.com/EclipseService/
https://www.facebook.com/EclipseService/
Коментари
Публикуване на коментар